i wydajności klimatyzacji
Aby klimatyzacja samochodowa mógła wydajnie i bezawaryjnie pracować musi być szczelny. Jakiekolwiek nieszczelności powodować będą ubytek czynnika r134a/r1234yf, co skutkować będzie obniżeniem wydajności klimatyzacji, a finalnie brakiem działania. Oprócz czynnika roboczego z układu wyciekać będzie także olej smarujący kompresor, co grozi zatarciem tego najdroższego w całym systemie elementu. Nieszczelny przewód przed kompresorem może także powodować zasysanie przez niego powietrza atmosferycznego do układu skutkując jego zawilgoceniem, przeładowaniem i nieprawidłową pracą lub całkowitą awarią.
Wykonując okresowy przegląd klimatyzacji, jak również w przypadku podejrzewania niesprawności w układzie, należy przeprowadzić sprawdzenie szczelności układu. Wykonuje się to poprzez podłączenie do odpowiednich zaworów wysokiego i niskiego ciśnienia specjalnej stacji do obsługi klimatyzacji samochodowej. Urządzenie to samoczynnie odsysa zawarty w układzie klimatyzacji czynnik roboczy, a następnie wytwarza w nim próżnię. Ma to na celu osuszenie układu ze zgromadzonej w nim wilgoci oraz umożliwia – po odczekaniu precyzyjnie odmierzanego czasu – sprawdzenie, czy próżnia wytworzona w układzie utrzyma się. Jeśli nie – oznacza to, że układ jest nieszczelny. Należy wtedy wyszukać miejsce, w którym powstała nieszczelność i element ten naprawić. Drugim o wiele lepszym i dokładniejszym sposobem jest test szczelności gazem: hydrogen (mieszanka 95% azot / 5% wodór). Do pustego układu wpuszcza się hydrogen pod ciśnieniem 15-25 bar i obserwuje na manometrach czy ciśnienie jest stałe czy się zmniejsza. Jeśli jest stałe, wtedy mamy 100% gwarancji, że układ jest szczelny, w przeciwnym wypadku podejmujemy się szukania nieszczelności. Niezawodnym i najbardziej niezawodnym urządzeniem jest elektroniczny tester nieszczelności. Pracujemy na urządzeniach marki REFCO. Zabieg ten często wymaga rozebrania wielu elementów pojazdu (np. żeby dostać się do skraplacza).
Nawet jeśli nie zamierzamy korzystać z klimatyzacji nie należy zaniedbywać tego rodzaju usterki, gdyż przez powstałą nieszczelność do układu dostawać się będzie wilgoć, powodująca korozję tłoków kompresora i zniszczenie osuszacza klimatyzacji.